Mental sundhed: Sådan kan du hjælpe dit barn

Det er vigtigt for de fleste, at dem vi elsker har det godt. Det indebærer ikke mindst, at de har styr på den mentale sundhed. Læs med her og få et par tips til hvordan du kan hjælpe dit barn med at varetage den mentale sundhed. 

 

Mental sundhed er et afgørende aspekt for vores trivsel. Det er afgørende for vores livskvalitet og vores funktionalitet. Når vi er i mental balance, kan vi udfolde os, og vi kan nå de mål og drømme, vi sætter os for.

 

Derfor ønsker man naturligvis mental sundhed for sit barn. Selvom nogle ting ligger udenfor din kontrol – fx genetik – er der alligevel nogle ting, du kan gøre for at hjælpe dit barn på sporet af større mental sundhed.

Har dit barn brug for et socialpædagogisk tilbud?

Alle børn og unge er forskellige, og det er også forskelligt, hvilken grad af hjælp man har brug for, for at være mentalt sundt. Et socialpædagogisk tilbud og/eller et bosted for unge kan være relevant, hvis dit barn er lidt ekstra sårbart eller udsat.

 

Det kan fx være, hvis barnet har psykiske eller sociale problemstillinger, såsom ADHD, autisme, omsorgssvigt, adfærdsforstyrrelser eller tilknytningsforstyrrelser. Her kan der være behov for et socialpædagogisk tilbud, hvor uddannede og erfarne pædagoger støtter og hjælper barnet. 

 

På den måde får han eller hun en hånd til at komme videre. Det er ikke bare en fordel i forhold til den mentale sundhed, men også i forhold til at optimere mulighederne for, at barnet kan få det liv, han eller hun drømmer om. Hvis dit barn er særligt udfordret, kan et socialpædagogisk tilbud, eksempelvis i form af et bosted for unge, altså være værd at overveje.

Hjælp barnet med at tillade dets følelser

Vores mentale trivsel beror i særlig grad på to ting: Vores tanker og vores følelser. Disse to faktorer er afgørende for, hvordan vi navigerer i livet, og hvad vi gør og ikke gør. Derfor er det afgørende, at man formår at håndtere tanker og følelser på en god måde.

 

Eksempelvis er det alfa og omega, at man formår at tillade tanker og følelser uden nødvendigvis at reagere på dem. Når barnet har nået en passende alder, kan det derfor være en fordel at introducere ham eller hende til meditation eller mindfulness. 

 

Det kan også hjælpe at skrive dagbog eller bare at snakke om, hvad der foregår i hovedet og kroppen. Det gør barnet mere bevidst om sine tanker og følelser og kan være et fint led i processen med at tillade aktiviteten uden at være reaktiv.